Belangrijkste punten
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO en helpt je website hoger in Google te komen. Door kwalitatieve links te verzamelen vergroot je je online autoriteit en zichtbaarheid.
Inhoudsopgave
Veel ondernemers horen tegenwoordig de term linkbuilding voorbij komen. Echter schenkt niet elke ondernemer er evenveel aandacht aan. Het klinkt namelijk erg technisch en vaag. Toch is het idee achter linkbuilding heel eenvoudig, waardoor het ook goed is om jezelf er wat meer in te verdiepen. In dit artikel leer je op een gemakkelijke manier wat linkbuilding precies is en wat je eraan hebt als ondernemer.
Wat betekent linkbuilding eigenlijk?
Wat is linkbuilding? Linkbuilding is eigenlijk een manier om hoger in Google te komen. Het is onderdeel van SEO en dat is precies wat je nodig hebt met je bedrijf. Linkbuilding zorgt ervoor dat andere websites naar jouw website verwijzen. Hierdoor krijg je meer leads en krijg je door Google meer autoriteit. Hoe beter je autoriteit is hoe hoger je in Google komt te staan. Je kunt het eigenlijk vergelijken met online aanbevelingen van andere websites.
Wat is een link en waarom is die belangrijk?
Een link is een klikbare verwijzing van de ene website naar de andere. Je kunt het eigenlijk zien als een digitale tip. Verwijzingen zijn erg waardevol. Dit heeft ermee te maken dat ze bezoekers doorsturen, dat ze je laten zien dat jouw site genoemd wordt en ook wordt geloofwaardigheid opgebouwd. Op die manier kun je dus hoger in Google komen te staan door het gebruik van linkbuilding. Persberichten daarentegen gebruiken informatie en geen links. Verschil tussen persberichten en linkbuilding is dus wel groot.
Waarom zoekmachines links gebruiken
Zoekmachines gebruiken over het algemeen veel links. Ze willen namelijk de beste resultaten laten zien voor hun bezoekers. Link helpen om te bepalen welke website betrouwbaar is, en welke je beter over kunt slaan. Elke link is dus een aanbeveling voor de website. Het is wel goed dat je gaat kijken naar kwalitatieve links. Sterke websites geven bijvoorbeeld meer waarde door, dan slechte websites.
Goede versus slechte linkbuilding
Als laatste is het goed dat je het verschil tussen goede en slechte linkbuilding weet. Niet elke link is namelijk een goede link. Je hebt kwalitatieve links op goede websites, met goede verwijzingen. Je hebt ook slechte links waarbij het op een kluitje wordt gegooid en niet logisch staat. Spamlinks kunnen echter schade aanrichten. Het is dus goed dat je aan de slag gaat om dit te voorkomen.
Kwaliteit zegt dus meer dan het aantal links naar jouw website. Vijf goede links zijn al beter dan honderd slechte links. Kies daarom voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. De context van de link en de betrouwbaarheid van de website zijn doorslaggevend. Daarbij moet het niche passend zijn bij de externe website. Hoe natuurlijker de link in de tekst staat, hoe beter het is.